donderdag 25 augustus 2011

Creativiteit

Donderdag 21 juli.
Thema creativiteit; een selectie

Opwarmoefeningen met woordjes.

Klef: Een klef stel, daar denk ik aan. Steeds maar aan elkaar zitten en kleffe woordjes zeggen, elkaar ophemelen. Daar voel ik me ongemakkelijk bij.
Klef doet me ook denken aan kleffe cake, het niet helemaal gare middenstuk. Want dat maakt cake nou net erg lekker. Daarentegen is een klef stuk in broeder (gestoomd brood van wit meel en boekweitmeel) niet te pruimen. Het is niet goed gaar gestoomd in een pan met water. Zo’n klef stuk wordt in de Zaanstreek plussel genoemd.

Feestje: Het is niet gemakkelijk om een leuk feestje te organiseren. Eigenlijk zeg ik het verkeerd. Organiseren gaat goed maar als het feestje daar is valt het vaak tegen. Ik houd van feestjes waar de loop in zit, waar groepjes mensen met elkaar praten. Helaas worden huiselijke feestjes vaak in een kring van mensen gevierd. In sommige streken zelfs een mannenkring en een vrouwenkring. Er wordt gepraat over koetjes en kalfjes, muziek zacht aan. Zelden wordt er gedanst. Op die manier kan een feestje zelfs saai zijn.
Als ik naar een feestje toe ga, zie je toch iedereen bij bekenden kruipen, meestal aan een lange tafel. Het zit er helemaal ingebakken omdat het altijd zo ging.
Ik houd van spontane feestjes waarbij iemand onverwacht iets komisch doet of opstaat om spontaan de mensen op de dansvloer te krijgen.

Creativiteit

Elk mens is creatief, ook al denk je van niet.
Creativiteit is niets anders dan scheppen. Iets nieuws maken of doen. Oplossingen zoeken voor situaties.

Vaak denk je bij jezelf; dat kan ik niet. Daar begin ik niet aan. Dan slaat de onzekerheid toe en voel je je geblokkeerd.
Soms moet er iets gebeuren. Als je dan negatieve gedachten niet uit kunt schakelen, gebeurt er niets of het mislukt. Als je je gevoel toelaat en het onbekende als een uitdaging ziet, dan pas gaat de energie stromen en komen er vaak de mooiste dingen te voorschijn. En als er dan toch iets mislukt? So what! Dan begin je weer opnieuw.
Creativiteit is een leerproces met een goed eindresultaat en een voldaan gevoel als beloning. En als er dan ook nog eens complimenten komen, dan waan je je een ware kunstenaar. Tot de volgende creatieve uitspatting. Dan begint de onzekerheid weer opnieuw...

Elfje: een versje van 11 woorden. Regel 1=1 woord, regel 2=2 woorden. 3=3, 4=4. 5 =1

Eindresultaat
Niet belangrijk
Het creatieve proces
is het meest belangrijke
Toch?

Complimenten
Goed gevoel
Blijk van waardering
Daar teer je op
Euforie.

Ik zou willen dat hetgeen ik creƫer gewaardeerd wordt.Jaarlijks wordt er een dag van de complimenten georganiseerd. Iedereen wil complimentjes ontvangen. Waardering voor wat je doet is belangrijk en doet je weer een stapje harder lopen. Wordt iets niet gewaardeerd dan denk je al snel: Doe het zelf maar. Ik heb geen zin meer om er energie aan te verspillen. Maar tussen denken en doen zit een groot verschil. Want je kunt wel denken : ik doe het niet, maar een volgende keer gaat het weer precies hetzelfde.
Er zijn mensen die altijd iets voor een ander doen, altijd zorgen en te vaak wordt dat als vanzelfsprekend beschouwd. Het is zo’n kleine moeite om een compliment te geven of een andere blijk van waardering. Daar groeit een mens van en kun je mee verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten