maandag 4 oktober 2010

De eerste schrijfcirkel middag

De eerste schrijfcirkel zit er op. Wat heb ik er een energie van gekregen. Het thema van deze middag was ‘Het Weer’ Het was verrassend om te horen hoe iedereen het thema uitgewerkt had; zo verschillend allemaal. Het was een intensieve middag, waarbij we heel veel geschreven hebben. Tijdens de pauze en tussen de opdrachten door was er tijd voor reacties. Want het is toch wel fijn wanneer er iets gezegd wordt over hetgeen je geschreven hebt, meer zoiets als herkenning. Geen oordeel, geen commentaar over de manier van schrijven. Door te luisteren naar de andere deelnemers gaat je schrijfstijl verbeteren. Door zinnen uit je tekst te halen en daarmee verder te schrijven, verdiep je de tekst, kom je beter bij je gevoel. Dat is heel intens, maar geeft ook veel energie. Aan de ene kant maakt het je hoofd leeg, aan de andere kant raakt je hoofd weer vol door een intense, mooie ervaring. Het belangrijkste is: Niets moet, alles mag en als je je tekst niet wilt voorlezen zeg je “ik pas” en hoef je niets uit te leggen.

Voorbeeld van een opdracht:
Wat doe je niet graag als je buiten bent?
Ik ga bijvoorbeeld niet graag in een mensenmassa staan, want ik krijg het benauwd wanneer ik geen kant meer op kan. Uit de tekst die ik er over geschreven heb, heb ik twee zinnen gehaald. Die heb ik gebruikt om een rondeel te schrijven:

Ik krijg het benauwd als ik geen kant meer op kan.
Ik zoek liever rustige plekken.
In de massa voel ik me verloren.
Ik krijg het benauwd als ik geen kant meer op kan.
Ik houd graag overzicht,
wil kunnen zien wat er gebeurt.
Ik zoek liever rustige plekken want
ik krijg het benauwd als ik geen kant meer op kan.

We hebben veel leuke opdrachten gedaan en er zullen nog vele thema’s aan bod komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten