maandag 18 oktober 2010

Thema: belangrijke mensen


De schrijfsessie beginnen we met een woord en met een spreuk om je even los te schrijven:

Zeemeermin:
Een zeemeermin spreekt altijd tot de verbeelding. Wie heeft een zeemeermin bedacht? Waar komen ze vandaan? Hebben ze ooit bestaan?
Als er films zijn waarin een zeemeermin voorkomt dan wil ik ze altijd zien. Hoe kan een zeemeermin, half mens, half vis, onder water wonen, maar ook op het land? Niet dus. Een zeemeermin is een sprookjesfiguur en sprookjes bestaan niet. Ik houd van de zee en alles wat er mee te maken heeft. Hoge golven, mooie schelpen, het zien van een walvis of dolfijn. Mijn sterrenbeeld is Kreeft. Misschien heeft dat te maken met mijn fascinatie voor zeemeerminnen.


Geef je niet over aan wanhoop. Dan kun je niet praten met je hart.
Als je wanhopig bent en dat kan vele oorzaken hebben, verlies je de realiteit. Het is net of je alles in een waas ziet en je verliest het contact met jezelf. Alles wat een ander zegt gaat langs je heen. Je klapt als het ware dicht. Dan kun je niet meer praten met je hart, het lijkt net of het stil staat. Je voelt je alleen maar ellendig. Er komt geen zinnig woord meer uit. Het liefst zou je je verstoppen. Maar aan wanhoop komt ook weer een einde zodra je de juiste mensen tegenkomt die iets voor je kunnen betekenen. Er gloort altijd hoop aan de horizon.

Vervolgens vier zinnen over het thema die aangevuld moeten worden met drie regels, open zinnen genaamd:
Belangrijke mensen zijn...
mensen die iets voor je kunnen betekenen. Dat kunnen vreemden zijn maar ook je naaste familie. Belangrijke mensen kunnen je met raad en daad bijstaan.

Als ik belangrijk zou zijn...
dan zou ik me inzetten voor medemensen die het hard nodig hebben. Vaak hebben belangrijke mensen geld en met geld kun je veel goede dingen doen. Delen vind ik belangrijk.

Belangrijke mensen zijn gewone mensen want...
waarom al die poeha bij bijvoorbeeld mensen die in de belangstelling staan zoals BN-ers. Wat doen sommige nou helemaal? De gewone mens is vaak belangrijk in al zijn eenvoud. En dat spreekt me het meeste aan.

Het allerbelangrijkste voor mij is...
toch gezondheid. Als je niet gezond bent kun je niet goed functioneren en word je chagrijnig. En vaak afhankelijk van anderen die dan weer heel belangrijk voor je zijn. Veel zelf kunnen doen is dan ook voor mij belangrijk

Zo volgen er in totaal 11 opdrachten. Sommige zijn zo persoonlijk dat ze hier niet vermeld worden.
Het was een boeiende ervaring te horen hoe iedereen de opdrachten uitwerkte, allemaal totaal verschillend. Heel leerzaam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten